Identiteit en Daltononderwijs

Op onze Daltonschool ligt de focus op vijf kernwaarden:
  • het leren zelfstandig te werken;
  • het leren hanteren van verantwoordelijkheid;
  • het leren samen te werken;
  • het leren reflecteren;
  • het effectief inzetten van mensen, tijd en middelen.

Wij als school en leerkrachten passen ons aan, aan de ontwikkeling en behoefte van de groep en het kind. Binnen ons Daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind, met als doel het versterken van de eigen vaardigheden van kinderen.


Identiteit | Leren doe je samen

Leren doe je samen is de inspiratie voor al de ontwikkelingen bij ons op school. Goed onderwijs kun je bereiken als je samenwerkt doordat je van én met elkaar leert. Leren is dus een proces dat tússen mensen plaatsvindt, het is geen eenrichtingsverkeer. Dat geldt voor leerlingen en leraren, maar zeker ook voor leerlingen en leraren onderling. We leren op school niet alleen van elkaars kennis maar ook van elkaars sociale vaardigheden. De drie ‘Identiteiten’ van onze school; christelijk, dalton en Kanjer sluiten goed aan op dit ‘samen leren’. We hebben elkaar nodig: samen ben je sterk, samen bereik je meer dan alleen!


Daltononderwijs | Eigen initiatief van kinderen

De grondlegster van het daltononderwijs is Helen Parkhurst. Zo’n honderd jaar geleden begon zij in Amerika een nieuwe vorm van onderwijs, waar veel aandacht was voor zelfstandigheid en samenwerking tussen leerlingen. Helen Parkhurst stimuleerde het eigen initiatief van kinderen. Dit deed zij vanuit de overtuiging dat ieder kind wil leren en in staat is verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, de medemens en zijn omgeving. Hoewel het daltononderwijs in de afgelopen honderd jaar veranderd is en zich heeft aangepast aan de eisen en verwachtingen van de samenleving, staan de drie uitgangspunten nog altijd centraal en zijn op alle daltonscholen terug te vinden. Naast zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid kent het huidige daltononderwijs nog twee uitgangspunten. Dit zijn: effectiviteit en reflectie.


Ook interessant:

uitgangspunten daltononderwijs


Naast zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid kent het huidige daltononderwijs nog twee uitgangspunten: effectiviteit en reflectie