Inspraak

Ouderpanel
Leerlingenpanel
Medezeggenschapsraad

Ouderpanel

Als school willen we graag een reëel beeld hebben van wat er onder ouders leeft, zodat we, indien nodig, daarop kunnen inspelen. Het ouderpanel is een laagdrempelige manier om als klankbordgroep voor de school te functioneren. Het streven is om uit elke groep één ouder deel te laten nemen, zodat alle groepen uit de school zijn vertegenwoordigd. Door regelmatige wisseling van panelouders blijft de groep dynamisch van samenstelling.

Het ouderpanel komt in ieder geval twee keer per schooljaar bij elkaar op uitnodiging van de directeur. Onder het genot van een kop koffie of thee wordt er ongeveer één tot anderhalf uur vergaderd. De directeur maakt van te voren een agenda. Hierop is altijd ruimte voor eigen inbreng van de ouders.
Onderwerpen als identiteit, kwaliteit en organisatie van het onderwijs worden besproken. Het ouderpanel is geen klachtenbureau, niet de plek om het functioneren van leerlingen of leerkrachten te bespreken en niet de plek waar besluiten genomen worden. Omdat de oudergeleding van de MR een officiële vertegenwoordiging is van onze ouders is het belangrijk dat de panelbijeenkomst wordt bijgewoond door één van de ouders van de MR. De MR kan op deze manier te weten komen wat er onder de ouders leeft. Bij voorkeur is het MR-lid ook de notulist van het ouderpanel. De MR, het team en de ouders ontvangen de notulen.


Leerlingenpanel

Het leerlingenpanel van CBS Het Anker bestaat uit zes leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. Zij vertegenwoordigen de andere leerlingen en hebben inspraak bij bijv. het aanschaffen van sommige materialen in school. Ook bij bijzondere gelegenheden [zoals het bezoek van de wethouder] mogen zij onze school vertegenwoordigen. Daarnaast werken zij mee aan een plezierige en veilige werksfeer op de school.

Gemiddeld komt het panel vijf keer per jaar bij elkaar onder leiding van juf Kylie. Elk jaar kunnen alle leerlingen van groep 6, 7 en 8 zich verkiesbaar stellen voor het leerlingenpanel door hun ideeën te presenteren. Er wordt gestemd door de groepen 4 t/m 8. Hieruit worden 2 leerlingen per klas gekozen. Kinderen mogen maximaal twee jaar deel uit maken van het leerlingenpanel. Alle groepen worden verdeeld onder het leerlingenpanel. De groepen kunnen bij de hun toegewezen leerling terecht met ideeën en vragen. Voor een vergadering gaat de leerling ook langs de groepen om te vragen of er dingen zijn die spelen. Tijdens de vergadering is één leerling notulist en een leerling voorzitter. De notulen van een vergadering worden doorgestuurd naar het team van school en teruggekoppeld naar de groepen. De Daltonpijlers samenwerking en verantwoordelijkheid komen in deze taak mooi naar voren. Ook het vak burgerschap kunnen kinderen in de praktijk brengen.

Leerlingpanel


Medezeggenschapsraad

In de medezeggenschapsraad [MR] nemen ouders en leerkrachten deel. De MR op onze school bestaat uit 4 leden. Twee leden worden gekozen uit en door de ouders en twee leden worden gekozen uit en door het personeel van de school. Samen kijken zij of de school de plannen die zij heeft gemaakt goed uitvoert.

De MR is een orgaan waarin ouders en leerkrachten samen kunnen meedenken en meebeslissen over het beleid van de school. De Wet Medezeggenschap op Scholen [WMS] geeft precies aan op welke terreinen de hele MR instemming- of adviesbevoegdheid heeft en op welke terreinen één van de geledingen een bepaalde instemming- of adviesbevoegdheid heeft. Op deze terreinen moet de directie van de school altijd de MR in kennis stellen van een voorgenomen besluit. Pas na het horen van de MR [instemming of advies] kan de directie een definitief besluit nemen. Voor meer informatie zie ook www.infowms.nl
De MR van CBS Het Anker stelt zichzelf hier [pdf] voor. Mocht u als ouder een bepaald onderwerp graag behandeld zien, dan kunt u dat via de MR aankaarten. Contact opnemen met de MR kan via: mr@cbshetankerhasselt.nl 

uitgangspunten daltononderwijs


Naast zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid kent het huidige daltononderwijs nog twee uitgangspunten: effectiviteit en reflectie