De uitgangspunten van daltononderwijs

De grondlegster van het daltononderwijs is Helen Parkhurst. Zo’n honderd jaar geleden begon zij in Amerika een nieuwe vorm van onderwijs, waar veel aandacht was voor zelfstandigheid en samenwerking tussen leerlingen. Helen Parkhurst stimuleerde het eigen initiatief van kinderen. Dit deed zij vanuit de overtuiging dat ieder kind wil leren en in staat is verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, de medemens en zijn omgeving.
Hoewel het daltononderwijs in de afgelopen honderd jaar veranderd is en zich heeft aangepast aan de eisen en verwachtingen van de samenleving, staan de drie uitgangspunten nog altijd centraal en zijn op alle daltonscholen terug te vinden.
Naast zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid kent het huidige daltononderwijs nog twee uitgangspunten. Dit zijn: effectiviteit en reflectie.

Een uitgebreid omschrijving van onze manier van werken vindt u in het Daltonbeleidsplan [pdf] als download.
Ook verwijzen we graag naar de website van de Nederlandse Daltonvereniging.

 

CONTACT CBS HET ANKER